Aanmelden bij Google is niet nodig

Vreemd natuurlijk om een site over het aanmelden bij Google te laten beginnen met de paragraaf 'Niet nodig', maar ondanks wat Google zelf nog steeds zegt is het absoluut niet nodig om een nieuwe site aan te melden bij Google. Uiteraard mag het wel en als u het persé wilt is hier de link: http://www.google.nl/addurl/.

Is er wel iets nodig?

Jazeker is er iets nodig. Wat dan wel vraagt u zich wellicht nu af. Heel eenvoudig: zorg dat er 'ergens' een link op een pagina staat die naar uw site of één van de pagina's van uw site wijst. Google zal die link dan vanzelf tegenkomen en vervolgens uw site bekijken en indexeren.

We hebben dat recent gedaan met diverse nieuwe sites en ook deze pagina en zagen dat het Google internet scan programma binnen één of enkele dagen langskomt om de nieuwe site te bekijken en dat de nieuwe site dan in het algemeen een week later of zo te vinden is in de Google zoekresultaten.

Maar daarom bent u hier waarschijnlijk niet

Waarom u hier waarschijnlijk bent is zeer waarschijnlijk niet om uw pagina aan te melden bij Google, maar om gevonden te worden via Google (en andere zoeksites).

Als u net een nieuwe site hebt of zich tot nu toe nog niet zo verdiept hebt in internetzaken hebben we waarschijnlijk geen goed nieuws voor u. Het aanmelden van uw site bij Google is namelijk erg eenvoudig, maar het gevonden worden via, Google of andere zoekmachines is, zeker in 2011, niet meer vanzelfsprekend en kost de nodige moeite en vooral (veel) tijd.

Het goede nieuws

Het goede nieuws is dat u of uw website leverancier met een aantal simpele zaken uw website al wat beter vindbaar kan maken. Volgens onze laatste research zijn de volgende zaken belangrijk en een aantal dingen kosten niets en/of erg weinig moeite:

  • Zorg voor een goede titel (<title> tag) van iedere pagina op uw website.
  • Zorg voor goede en interessante inhoud (tekst) van uw website. En daar hebt u natuurlijk al voor gezorgd, want zeer waarschijnlijk hebt u een website om (potentiële) klanten te informeren over uw produkten.
  • Zorg voor een goede, duidelijke, logische, structuur van uw website. Dit komt niet alleen de gebruikers van uw website ten goede, maar zal u ook hoger laten scoren in zoekmachines.
  • Zorg voor een goed 'description meta tag' voor iedere pagina in uw website. Google gebruikt in het algemeen de description meta tag bij het tonen van zoekresultaten. Dit bevordert overigens niet uw positie in Google, maar vergroot wel de kans dat mensen op uw site klikken als ze de informatie in de zoekresultaten zien.
  • Meldt uw site aan bij sites als DMOZ en Startpagina. Aanmelden bij dit soort sites heeft meer zin dan simpel aanmelden bij zoekmachines als Google en Yahoo omdat ze u vragen om meer gegevens aan te leveren en ook niet zomaar alle sites opnemen. Google neemt dergelijke sites in het algemeen serieus.
  • Vraag kennissen of zakenrelaties op internet over uw site te schrijven en/of links op te nemen naar uw site. Dit kost u niets en levert wellicht een 'link' op en mogelijk feedback over uw site.
  • Zorg voor een goede domeinnaam (zoals 'mijn-bedrijf.nl' of 'mijn-produkt.nl') of domeinnamen ('mijn-bedrijf.nl' én 'mijn-produkt.nl').

En als u dit allemaal gedaan hebt

Als u alle dingen die in de paragraaf Het goede nieuws genoemd zijn gedaan hebt, hebt u een goed fundament gelegd voor uw aanwezigheid op internet. In het algemeen is dit echter niet genoeg om een behoorlijk aantal bezoekers naar uw website te lokken.

U kunt dit vergelijken met de situatie waarin u een winkel begonnen bent ergens buiten het directe zicht van heb publiek: u hebt een mooi pand gebouwd of gekocht, hebt de gevel en etalage aantrekklijk gemaakt, hebt de inrichting van de zaak goed voor elkaar, etc. Ook hebt u een perfect uithangbord gemaakt dat 's avonds mooi verlicht is. Verder hebt u gezorgd voor een vermelding in het telefoonboek en de Goude Gids, zodat mensen die dat willen u kunnen vinden.

Reclame?

En als u nog ruimte zoekt 'in de cloud' kunt dat vinden via deze link.

En nu?

En nu, vraagt u zich wellicht af? Ja, en nu. Nu begint het pas echt, want nu wilt u uw website (=bedrijf uit het zicht) gaan promoten. Afhankelijk het soort bedrijf dat u hebt kunt u verschillende dingen gaan doen:

  • Koude acquisitie doen zoals het uitdelen van 'flyers' in een gebied waar wel mensen komen, uiteraard inclusief adresgegevens.
  • Advertenties plaatsen in bijvoorbeeld een locale krant of dagblad.
  • Richtingaanwijzers plaatsen.
  • Zakenrelaties en vrienden en kennissen (blijven) vertellen over uw bedrijf. U zorgt er uiteraard voor dat bij die mensen duidelijk is waar ze uw bedrijf kunnen vinden.

Op internet is het niet zo verschillend:

  • Een e-mail campagne starten waarbij u het adres van uw website als link in de e-mail opneemt.
  • Advertenties plaatsen op andere sites.
  • Links plaatsen op andere websites.
  • Plaatsen van artikelen op andere websites (bloggen).

En waar (nog meer) aanmelden?

Er zijn natuurlijk meer plaatsen waar je je site aan zou kunnen melden:

En we kwamen in onze Google webmaster tools een nieuwe hint tegen om deze site populairder te maken: mensen zoeken op dit moment naar de nieuwe feature van Google met Google Plus One aanmelden. We hebben de indruk dat hoe eerder je met een bepaald nieuw item scoort, hoe hoger je scoort, dus natuurlijk direct een pagina gemaakt.

Google+ of Google Plus

Recent kwamen we, waarschijnlijk net als u, in Google de Plus One button tegen. De Google Plus One button is onderdeel van het Google+ project. Dat project omvat voor zover we weten verschillende dingen:

Interessante sites

Belangrijkste link op deze site is wellicht website aanmelden bij Google.

En sites die we willen promoten vindt u op interessante sites.

Natuurlijk moet die informatie op een aparte pagina, want deze pagina heeft als doel gevonden te worden op iets als 'site aanmelden bij zoekmachines' of 'website aanmelden bij Yahoo' of 'website aanmelden bij Ilse'.

Over deze site

En opeens bedachten we ons dat de domeinnaam vaak erg zwaar telt in zoekresultaten en zagen we dat dit domein nog beschikbaar was.

Heel benieuwd dus waar dit naar toe gaat. En natuurlijk de link naar ons site aanmelden bij Google project.

Op zoek naar de 'doorway page'

Ja, en op google.nl hebben we er al wat over geschreven, maar nu toch ook maar deze site even doorlopen.

Google gaf via de webmaster tools aan 'doorway pages' gevonden te hebben op deze site en zo is deze site inderdaad denk ik ook oorspronkelijk min of meer opgezet. Inmiddels is het een naar ons idee veel serieuzere site geworden, maar blijkbaar bestaan die 'doorway pages' nog ergens. Vreemd alleen dat Google er nu pas over begon, terwijl de laatste tijd juist serieuze content is toegevoegd. Maar dat had wellicht weer te maken dat we heel veel impressions kregen op alles rondom 'google' en 'nl'.

En dat is inderdaad het irritante: wij genereren die zoekresultaten niet, we proberen alleen maar hoger te scoren en sluiten aan bij diverse statistieken. Wij hebben er niet voor gekozen om persé op alles rondom 'google' en 'nl' gevonden te willen worden. Dat gebeurde min of meer toevallig en komt nu juist omdat Google zo'n belangrijke positie heeft op internet.

Anyhow, maar eens kijken naar de pagina's 'site aanmelden bij bing' en 'url aanmelden bij google' en dat soort dingen, want die waren inderdaad bedoeld als 'doorway achtige' pagina's, hoewel we niet wisten wat een 'doorway page' is.

Waar ging het nu om?

En natuurlijk gaat het op deze pagina eigenlijk alleen maar om het onder de aandacht brengen van ons bedrijf.

Uiteraard hopen we dat ons project site aanmelden bij Google, ook als u onze diensten niet nodig heeft, interessante informatie biedt.

Na een paar nachtjes slapen is het dilemma nu natuurlijk wat te doen met deze 'hulpsites' die natuurlijk ook content nodig hebben. Of moeten we de projectresultaten nu maar op de domeinen zettten die we net hebben ingezet om de projectpagina te ondersteunen.

Interessante vraag natuurlijk en hoe langer we bezig zijn met SEO, hoe meer we ons realiseren dat dit gewoon marketing/advertentievragen zijn.

Googlenl?

En we kregen heel veel 'impressions' op 'googlenl' en soortgelijke dingen, dus eens kijken waar dat naartoe gaat met Google.nl.

En dat bracht Google er wellicht toe deze site en enkele andere sites gerelateerd aan dit project als 'niet conform de kwaliteitseisen van Google' aan te merken. Lees meer op Site aanmelden bij Google doorway pagina's.

Internet Marketing Service

En we hebben ook een dienst: Internet Marketing.

En in het kader van deze dienst heb ik even een belangrijke link nodig: Transsiberie Express. Eigenlijk zijn we tegenstander van dat soort pagina's, maar het is niet terecht dat Tiara Tours als Transsiberie Express specialist met de door Google blijkbaar als belangrijkste schrijfwijze geziene term niet bovenaan staat omdat ze een andere schrijfwijze hebben gekozen.

Historie van deze pagina.

Op 18 maart 2011 de pagina zoekmachine melden toegevoegd omdat we niet hard genoeg naar boven gaan.

Op 31 maart 2011 de pagina site aanmelden bij Yahoo toegevoegd, naar aanleiding van een opmerking van Jeroen, ja de echte :). Voor zover we weten